Därför är din bartender dryg

Det finns en scen i den klassiska filmen It’s a wonderful life (1946) där huvudrollen George Bailey och hans skyddsängel Clarence går in i en bar. Men det är inte vilken bar som helst. Det är Georges stamhak i en alternativ verklighet. Anledningen att de har hamnat där är att George funderar på att begå självmord, och Clarence vill visa honom vilken hemsk plats världen hade varit om han aldrig hade existerat.

I vanliga fall är Georges stamhak en gemytlig plats. Men i den alternativa verkligheten är stämningen aggressiv och stökig. Bartendern Nick, i vanliga fall en hedersknyffel, har förvandlats till en surmulen typ med kort stubin.

Här kommer det intressanta: för den som aldrig har arbetat bakom mahognyn är Nick den arketypiske dryge bartendern, den som är otrevlig utan anledning.

Men vi som har stått i Nicks skor vet bättre. För oss är han en hjälte. Faktum är nämligen att skyddsängeln Clarence visar prov på stor tölpighet i den här scenen, och därför förtjänar han eld och svavel i gengäld. När Nick frågar dem vad de vill ha, har Clarence svårt att bestämma sig och börjar babbla om en Flaming Rum Punch. Sedan ändrar han sig och väljer glögg istället, ”med mycket kanel men inte så mycket kryddnejlika”.

Nick visar inte ens tillstymmelsen till ett leende. Det här är en enkel sylta, inte en cocktailbar. Gästerna dricker öl, vin och sprit. Det är tjockt med folk i baren, och Nick har mycket att stå i. Nu kommer den här göken och babblar om okända drinkar man tänder eld på, och glögg med mycket kanel i men inte så mycket kryddnejlika.

Nick förklarar snabbt hur det ligger till:

Hey look mister, we serve hard drinks in here for men who want to get drunk fast and we don’t need any characters around to give the joint ‘atmosphere’, is that clear? Or do I have to slip you my left for a convincer?

Det är en sådan sak som gäster inte förstår. Men när man står bakom baren kan enskilda sekunder vara skillnaden mellan att befinna sig i ett flow och att allting rasar ihop. Nick tolererar ingen bullshit och säger ifrån direkt, och jag önskar att vi kunde vara lika uppriktiga i vår egen verklighet. Men det går tyvärr inte på de flesta ställen, i dagens ”kunden har alltid rätt”-samhälle.

Det är därför drygheten uppstår. En fnysning här, en tvetydig kommentar där. Extra lång väntetid innan du får beställa. Allt det här sker medvetet, och det sker som ett substitut för att vi inte kan ”göra en Nick” när du beter dig tölpaktigt.

Problemet är inte att gäster är onda, utan att de helt enkelt är omedvetna om vad tölpaktigt beteende är när de beställer. Här kommer därför en lista över beteenden som föder dryghet hos bartenders.

Du beställer en skiktad drink, Singapore Sling, Irish Coffee eller något annat som tar lång tid att göra när det är smockfullt i baren
Försök att läsa av situationen innan du beställer. Är det smockfullt med folk? Välj då ett glas vin eller en Gin & Tonic. Mindre folk och andrum? Varsågod och beställ en Old Fashioned. Du kan självklart vara den där jobbige typen som ska ha sin Old Fashioned oavsett, men förvänta dig i så fall inte att du får en drink med rätt mängd kärlek i. Förvänta dig däremot att både bartendern och de andra gästerna blir sura för att det tar så lång tid.

Du vinkar till dig bartendern, trots att ditt gäng inte har bestämt sig för vad ni ska ha
Det här händer hela tiden. Någon söker min uppmärksamhet, och när jag går fram för att ta beställningen, vänder personen ryggen mot mig och frågar sina vänner: ”Vad vill ni ha grabbar?” Dude, jag har tretton andra gäster som också vill beställa; tror du att jag har tid att stå och vänta medan ni diskuterar och bestämmer er? Dessutom är det respektlöst att vända ryggen åt mig när jag tar din beställning. Resultat: jag kommer att gå därifrån, och du kommer att få vänta lång tid innan jag återvänder.

Du och dina vänner vill ha samma sak, men ni beställer inte tillsammans
Om ni vill ha en varsin Mojito, säg då ”fyra Mojito” så gör jag alla på en gång. Sedan kan ni givetvis betala enskilt om ni känner för det. Men gå inte fram och säg ”en Mojito”, varpå jag gör en Mojito, diskar rent mina verktyg och sedan ställer tillbaka alla ingredienser, för att i nästa sekund behöva upprepa samma procedur igen när din kompis också beställer en Mojito. Det stjäl tid. Tänk ”T-fordfabrik” så hjälper du din bartender på traven. Och andra gäster slipper vänta lika länge.

Du har inte betalningen redo när jag lämnar över drinken
Jag har jobbat på din Piña Colada i tre minuter. Kunde du inte ha grävt fram kreditkortet ur plånboken under tiden, eller fiskat ur och räknat de där enkronorna du tänkte betala med? Om du undrar varför jag ser enormt trött och dryg ut när du slutligen lämnar över kortet, är det för att du är en ohämmad egoist som inte ser längre än din egen näsa, och du värderar inte andra människors tid.

”Vad har du för öl?”
Går du in i en affär och frågar vad de har för varor? Säg vad du vill ha i stället: en lager, en ale, en IPA, en mellanöl och så vidare. Om du vill ha reda på specifika märken ber du om en meny i stället, för ingen bartender har lust att stå och räkna upp 14 ölmärken för dig.

Du tar ett foto utan att fråga
Respektera folks integritet. Lika lite som kändisar vill bli filmade och fotade utan tillstånd, lika lite vill vi bli fångade på bild av någon vi inte känner. Fråga, fråga, fråga. Och var beredd på att du kanske får ett nej. Var cool med det i så fall.

Du sätter ett streck på drickslinjen
Du signerar kvittot, och sedan sätter du ett streck där det står ”dricks”. Varför gör du det? Tror du att bartendern kommer att skriva dit en extra summa efteråt, för att stjäla dina pengar? Det är fullständigt otänkbart. Det skulle inte bara leda till avsked, utan förstöra ryktet för hela stället. Ändå envisas många med att skriva ut det där strecket. Och vi känner likadant varje gång vi ser det: vi blir förolämpade.

Du kallar bartendern vid namn, för att han eller hon råkar ha en namnskylt
Det här är inte USA. Du säger inte ”Lisa, kan jag få en till Martini!” i det här landet bara för att hon har en namnskylt där det står Lisa. I Sverige säger man ”ursäkta” när man vill ha någons uppmärksamhet. Och man kallar inte en bartender vid namn om inte denne har introducerat sig själv först, på eget initiativ. Situationen är precis densamma som när du handlar av tjejen i ICA-kassan. Det står Malin på hennes namnskylt, men det betyder inte att du ska säga ”Hej Malin, jag tar ett paket Marlboro Lights tack.” Det låter bara drygt. Och personen med namnskylten kommer att hata dig för det.

Du knäpper med fingrarna, ropar, visslar eller något annat för att få uppmärksamhet
Jag förvånas över att det här beteendet över huvud taget existerar, eftersom det borde vara så uppenbart att man är en douchebag när man gör det. Men jag ser det regelbundet. Och resultatet blir detsamma varje gång: bartendern hatar dig, och du kommer att få vänta extra länge innan han tar din beställning. Så här ligger det till: bartenders har alltid en turordning i huvudet, och de betar av beställningarna någorlunda systematiskt. Du tror att de inte har sett dig än, men de såg dig redan för fem minuter sedan. Du är dock inte ensam i baren. Sluta därför bete dig som en cro magnon-människa och invänta din tur.

Du beter dig översittaraktigt och/eller har ett dåligt tonfall
Det här beteendet är mest vanligt bland osäkra människor som känner att de har någonting att bevisa. Det uppstår inte sällan hos folk från övre medelklassen som försöker leka överklass, och som har fått uppfattningen att otrevlighet är någon sorts markör för klass. I verkligheten är det precis tvärtom. Människor från den verkliga överklassen är för det mesta artiga, och håller på det där med vett och etikett. De skulle aldrig få för sig att bossa runt en stackars servitris eller bete sig otrevligt mot en bartender. Jag tänker dock inte göra det här till en klassfråga; tölpar finns i alla samhällsskikt. Men jag noterar att översitteriet främst är ett kännetecken hos den ständigt ängsliga medelklassen.

Som du märker finns ett genomgående tema i den här listan: var trevlig, och gör inte saker som stjäl dyrbar tid från oss. Följer du blott dessa två råd, ska det nog gå bra.

3 Thoughts.

  1. Wow, vissa saker var verkligen nyheter för mig!

    Kan med handen på hjärtat säga att jag säkert vid fler än ett tillfälle gjort mig skyldig till någon av punkterna ovan och då kommer ju vresigheten med alla sin rätt. Dock har jag själv också stått bakom baren vid ett flertal tillfällen (om än inte i cocktailsammanhang) och känner igen vissa av dessa fenomen. Detta blev faktiskt lite av ett wake-up call, snyggt skrivet, heads up!

    • Jag vet inte om gäster någonsin kommer att ta till sig de här sakerna, för faktum är ju att man sätter sin egen njutning i första rummet när man är gäst. Allt annat vore konstigt.

      Men kanske kan man åtminstone bära med sig de två budorden ”var inte ett rövhål” och ”försök att inte stjäla tid vid fel tillfälle”, så stöter man förhoppningsvis på mindre vresighet i framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.